ظهور الگوریتم موبایل گدون در گوگل
تصور کنید در یک مغازه بین دو برادر دعوایی رخ داده و پدر آنها میاید که این دو نفر را آشتی دهد اما وقتی وارد دعوا میشود میفهمد حق فقط با یک پسرش بوده است. اگر تصور کنیم دو برادر یکی موبایل فرندلی و دیگری غیر موبایل فرندلی هستند پدر آنها میشود گوگل .
موبایل فرندلی میگوید باید جنس های مغازه طوری باشد که تمامی مردم بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند اما غیر موبایل فرندلی میگوید فقط باید به نفع یک نفر کار کنیم دسکتاپ.
گوگل وقتی دعوا دو برادر را دید فهمید که اگر به حرف موبایل فرندلی گوش کنند سود مغازه چند برابر میشود بنابراین از آن روز الگوریتم موبایل گدون را طراحی کرد که به همه بگویید حق با موبایل فرندلی بوده و هست.
برای درک بهتری از این موضوع در ادامه به معرفی الگوریتم موبایل گدون میپردازیم.
معرفی الگوریتم موبایل گدون
گوگل با ارائه الگوریتم موبایل گدون در سال 2015 رتبه تمام صفحاتی که موبایل فرندلی بودند را بالا برد و مسلما رتبه صفحاتی که غیر موبایل فرندلی بودند پایین می آمد .
پس به شکلی دیگر الگوریتم موبایل گدون mobilegeddon algorithm روی نتایجی تاثیر میگذاشت که به وسیله گوشی انجام میشدند و رتبه های بالاتر را به صفحات موبایل فرندلی میداد.
دلایل طراحی موبایل فرندلی
گوگل قبل از ارائه الگوریتم موبایل فرندلی سر و صدای زیادی به راه انداخت و در تلاش بود به وبمستران بفهماند که عمر صفحاتی که متناسب با گوشی نیستند و ویزگی مشاهده آسانتر و تعامل بهتر با گوشی را ندارند و در واقع غیر موبایل فرندلی هستند رو به پایان است.
بنابراین با ارائه الگوریتم موبایل گدون در سال 2015 کسانی که صفحات خود را رسپانسیو(موبایل فرندلی) کرده بودند در نتایج گوگل رتبه بالایی کسب کردند و نیز برعکس این اتفاق برای صفحات غیر رسپانسیو رخ داد.
البته در آن سالها کمتر کسی از موبایل استفاده میکرد و اگر صفحات سایت هارا با موبایل باز میکردید تصاویر و نوشته های در هم برهم مشاهده میکردید که البته به دلیل نامنظمی مطالعه صفحات بسیار سخت بود اما رفته رفته کاربرد موبایل در زندگی مردم بیشتر شد و گوگل باید سیستمی را برای راحتی کاربران ارائه میکرد.
همزمان با ارائه الگوریتم موبایل گدون گوگل تصویر زیر رانیز منتشر کرد تا تفاوت صفحاتی که موبایل فرندلی هستند و صفحاتی که موبایل فرندلی نیستند را نشان دهد.
در نتیجه صفحاتی که موبایل فرندلی بودند رتبه بالا کسب کردند که باعث بالا بردن رضایت کاربر نیز میشد.
سه نکته طلایی در مورد الگوریتم موبایل گدون :
- این الگوریتم فقط روی جستجو با موبایل اعمال میشود.
- تاثیر این الگوریتم روی تمام زبان های دنیا اعمال میشود
- تاثیر این الگوریتم در رتبه دادن وب سایت ها به صورت صفحه به صفحه مشخص میشود و روی کل سایت تاثیر نمیگذارد.
در ابتدا این الگوریتم تغییر چندانی در نتایج جستجو گوگل نداشت اما بعدها تاثیر آن دیده شد.
تقریبا یک سال بعد در سال 2016 گوگل الگوریتم Mobile first index را معرفی کرد طبق این الگوریتم اول صفحاتی ایندکس میشدند که موبایل فرندلی بودند.
این الگوریتم تاثیر بسیاری در دنیای وب داشت به طوریکه موبایل فرندلی بودن صفحات دیگر امتیاز محسوب نمیشد بلکه لازمه هر وبسایتی بود و اگر وبسایتی این نکته را رعایت نمیکرد باید با دنیای وب برای همیشه خداحافظی میکرد.
پیشنهاد ویژه برای صاحبان کسب و کار
با داشتن یک وبسایت، میتونی به راحتی محصولات و خدمات خودت و به مخاطبان ارائه کنی، و ارتباط بیشتری با مشتریان داشته باشی.وبنون با تیم متخصصی که در اختیار داره، تونسته به بیش از صد ها مشتری در مشهد و سطح کشور کمک کنه تا بهترین وب سایت ها رو با جذاب ترین طراحی ها برای کسب و کار خود ایجاد کنن.
تاثیر الگوریتم موبایل گدون بر سئوی سایت
هنوز میزان تاثیر الگوریتم موبایل گدون بر سئوی سایت مشخص نیست اما تاثیر آن از الگوریتم پاندا و پنگوئن بیشتر است .
اما لازم به ذکر است که الگوریتم موبایل گدون صفر و صدی است . یعنی یا وبسایت شما موبایل فرندلی هست و یا نیست .
از کجا بفهمم وبسایتم موبایل فرندلی هست یا خیر؟
راهکار های بسیار زیادی برای فهمیدن این مورد است که ساده ترین آنها بررسی وبسایت خود از روی گوشی است . گوشی خود را بردارید به گوگل بروید و وبسایت خود را باز کنید اگر وبسایتتان با گوشی سازگار بود و تصاویر و نوشته ها منظم نمایش داده میشدند وبسایت شما فرندلی است در غیر این صورت باید فکری برای فرندلی کردن سایت خود بکنید.
همچنین راهکار دیگری که میتوانیم به شما ارائه کنیم استفاده از ابزار google mobile friendly است.
وارد لینک بالا شوید . وقتی وارد شدید با چنین صفحه ای مواجه میشود .


اگر سایتتان رسپانسیو نبود میتوانید از راهکار های زیر برای رسپانسیو کردن آن استفاده کنید.
روش های موبایل فرندلی کردن سایت
-
طراحی رسپانسیو
طراحی رسپانسیو به معنای نمایش مناسب سایت در تمامی دستگاه ها اعم از موبایل و تبلت و دسکتاپ است .
یکی از مواردی که برای رسپانسیو شدن وبسایت ضروری است استفاده صحیح از متا تگ viewport است.
-
استفاده از فریم ورک های رسپانسیو مثل bootstrap
در این روش سایت های واکنش گرا هنگام نمایش به کاربر تغییر میکند. شیوه کار به این صورت است که هر صفحه از سایت به 12 قسمت مساوی تقسیم میشود و زمانیکه کاربر با نسخه دسکتاپ وارد سایت میشود هر 12 قطعه به طور کامل نمایش داده میشود اما وقتی کاربر با موبایل وارد سایت میشود هر قطعه به طور متناسب کوچک میشود.
-
طراحی نسخه جداگانه برای موبایل
در این روش کد های html خود را برای کاربران موبایل بهینه میکنید و ازهیچ زیر دامنه ای استفاده نمیکنید . آدرس صفحات سایت ثابت است اما کد های html طوری به کار میروند که برای کاربران موبایلی بهینه باشد. در این روش در واقع یک نسخه جداگانه برای کاربران موبایل طراحی میشود اما در همان دامنه اصلی سایت بارگذاری میشود. کاربرانی که از طریق موبایل به سایت می ایند به طور خودکار نسخه موبایل را مشاهده میکنند.
جمع بندی:
چرا الگوریتم موبایل گدون پدید آمد؟
هدف اصلی گوگل همیشه راحتی کاربر بوده بنابراین هدف از پدید آمدن الگوریتم موبایل گدون نمایش مطالب مرتبط با سرچ کاربر و همچنین کاهش ترافیک گوشی های هوشمند بوده . طبق تحقیقتات 88% ترافیک گوشی های هوشمند، از جستجوی محلی به دست می آید. و گوگل میداند زمانی باید رتبه یک سایت بالا برود که کاربران رضایت کافی را داشته باشند.
شاید تا به حال این الگوریتم موفق ترین عرضه ای بوده که گوگل در مورد بروزرسانی های خود انجام داده است.
سوالات متداول شما در مورد الگوریتم موبایل گدون
الگوریتم موبایل گدون چیست؟
هممانطور که گفته شد این الگوریتم بر نتایج جستجو گوگل توسط گوشی تاثیر میگذارد و سایت را متناسب با گوشی تنظیم میکند که مطالعه کاربر نیز راحتر باشد.
اگر الگوریتم موبایل گدون نبود چه اتفاقی می افتاد؟
همانطور که میدانیم امتیاز بالای سایت ها مستقیما وابسته فقط به یک الگوریتم نیست بلکه الگوریتم های بسیار که رفتار مخاطب را از قبل سنجیده اند زنجیره ای برای بالا بردن رتبه سایت ایجاد میکنند.
جالب است بدانید که الگوریتم رنک برین باهوش ترین الگوریتم گوگل است که قدرت پردازش بسیار بالایی روی مطالب سایت دارد.
الگوریتم موبایل گدون هم جزو یکی از این الگوریتم هاست. این الگوریتم مطالب داخل سایت را برای مخاطبی که با گوشی وارد میشود مرتب میکند و مطالب مرتبط با موضوع سرچ را به مخاطب نشان میدهد . بنابراین هرچقدر مخاطب مطالب را با راحتی بیشتر مطالعه کند مدت زمانی که در سایت شما میماند نیز افزایش میابد و این یک پهن مثبت برای سایت شما به حساب می اید که امتیاز آن را بالا میبرد.
آیا الگوریتم موبایل گدون بر سئوی سایت تاثیر میگذارد؟
تاثیر الگوریتم موبایل گدون بر سئوی سایت هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما زمانیکه گوگل این الگوریتم را ارائه کرد رتبه وبسایت هایی که فرندلی بودند افزایش پیدا کردند یا بی تغییر ماندند.
اما رتبه صفحاتی که غیر فرندلی بودند افت بسیار پیدا کرد.
اما شما با رعایت نکاتی در مورد رسپانسیو کردن وبسایتتان میتوانید از افت رتبه خود جلوگیری کنید.
چطور سایت خود را موبایل فرندلی کنم؟
برای رسپانسیو کردن وببسایت خود میتوانید از فریم ورک bootstrap استفاده کنید .نسخه جداگانه برای موبایل طراحی کنید و همچنین سایت خود را رسپانسیو طراحی کنید که در بالا به توضیح هر یک پرداختیم.
امیدواریم از خواندن مطالب لذت برده باشید.