الگوریتم دزد دریایی با محتواهای کپی شده درگیر می شود و و از کسانی که محتوای کپی می نویسند جلوگیری می کند . در حالت کلی باعث جلوگیری از نقض قانون کپی رایت می شود.
الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm)
الگوریتم دزد دریایی یا پایرت به منظور شناسایی محتوای دزدی و پیگیری شکایات صاحبان اثر در موارد نقض قانون کپی رایت میباشد.
برای درک بهتر این الگوریتم مثال زیر را بخوانید:
بازار شلوغی را تصور کنید که در ان فروشندگان در حال فروختن سوخت کشتی هستند که خودشان ان را به دست اورده اند , در این میان یکسری افراد هستند به نام <دزدان دریایی> که به جای خرید سوخت یا تلاش برای به دست اوردن ان , تصمیم میگیرند تلاش های دیگران را غارت کنند .
در مثال بالا بازار شلوغ دنیای وب , فروشندگان همان سایت ها هستند و سوخت کشتی محتوایی است که سایت ها تولید میکنند و دزدان دریایی همان سارقان محتوا هستند.
نحوه کار الگوریتم Google pirate چگونه است؟
الگوریتم پایرت روی تاریخ انتشار یا ایندکس شدن مطالب تمرکز میکند .
اگر یک محتوا به صورت یکسان در چند سایت وجود داشت ، گوگل پایرت یا همان الگوریتم دزد دریایی سایتی را به عنوان سایت اصلی در نظر میگیرد که ان محتوا را اول منتشر کرده است.
اما لحظه ای فرض کنید شما مطلبی منتشر کرده اید اما سایت دیگری مطالب شما را کپی کرده است و به عنوان سایت اصلی در نظر گرفته شده است . چه اتفاقی میتواند افتاده باشد؟
علت این اتفاق کراولر (کراولر ها یا خزندگان گوگل وظیفه بررسی کردن صفحات و محتویات سایت شمارا دارند) های گوگل هستند که متناسب با زمان انتشار مطالب به سایت شما سر میزنند مثلا شما در هفته فقط روزی یک بار محتوا تولید میکنید بنابراین کراولر ها فقط در ان روز مشخص به سایت شما سر میزنند . اما سایتی که از مطالب شما کپی برداری کرده است در روز چند بار مطلب جدید ارائه میدهد . بنابراین کراولر ها بیشتر به ان سایت سر میزنند و چون ان سایت زودتر ایندکس میشود، گوگل ان سایت را به عنوان سایت اصلی قرار میدهد .
نکته : پس اگر میخواهید از دزدیده شدن محتوای خود جلوگیری کنید سعی کنید در روز مطالب بیشتری ارائه دهید که گوگل بیشتر به سایت شما توجه کند.
پیشنهاد ویژه برای صاحبان کسب و کار
با داشتن یک وبسایت، میتونی به راحتی محصولات و خدمات خودت و به مخاطبان ارائه کنی، و ارتباط بیشتری با مشتریان داشته باشی.وبنون با تیم متخصصی که در اختیار داره، تونسته به بیش از صد ها مشتری در مشهد و سطح کشور کمک کنه تا بهترین وب سایت ها رو با جذاب ترین طراحی ها برای کسب و کار خود ایجاد کنن.
الگوریتم دزد دریایی چه محتوایی را از نتایج گوگل حذف میکند؟
الگوریتم پایرت میتواند انواع محتوا را از نتایج گوگل حذف کند . زمانیکه ما از محتوا صحبت میکنیم ذهن بسیاری از مخاطبان فقط به سوی محتوای متنی میرود. در صورتیکه که محتوا انواع مختلفی دارد:
- محتوای صوتی
- محتوای ویدیویی
- محتوای محصولی
- محتوای تصویری
- محتوای متنی
بنابراین شما میتوانید برای انواع محتوای دزدیده شده خود شکایت کنید.
مطالب قابل معالعه دیگر: الگوریتم فرشنس ، الگوریتم گورخر.
دنیای قبل و بعد الگوریتم دزد دریایی
دنیای قبل الگوریتم دزد دریایی دنیایی بدور از هرگونه قانون کپی رایت بود و محتوا های پولی و فیلم ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میگرفت .
مثلا اگر نام فیلمی را جستجو میکردید سایت هایی در صفحه اول گوگل قرار داشتند که فیلم هارا به صورت رایگان ارائه میدادند به همین دلیل سایت هایی که به صورت قانونی کار میکردند در صفحات پایینتر نمایش داده میشدند.
همین امر باعث میشد که صاحبان اصلی محتوا شکایت کنند .
اما باید در نظر داشته باشید که گوگل به اعتبار دامنه سایت متخلف , و تعداد بک لینک ها و محبوبیت ان هم توجه میکند . اگر محبوبیت سایت متخلف از سایت شاکی بیشتر باشد گوگل ان سایت را جریمه نمیکند .
اما اگر محبوبیت سایت شاکی بیشتر از سایت متخلف باشد , سایت متخلف جریمه میشود و افت زیادی پیدا میکند.
و نکته بعدی در مورد شکایت کردن این است که گوگل از بسیاری از این شکایت ها چشم پوشی میکند چرا؟
فرض کنید شرکت مایکروسافت نرم افزار office خود را به قیمت 10 دلار میفروشد و از تمام سایت هایی که نرم افزار افیس را به صورت رایگان ارائه میدهند شکایت میکند و گوگل ان سایت هارا حذف میکند.
و حالا شما به دنبال نرم افزار افیس میگردید . ایا 10 دلار هزینه میکنید و از شرکت مایروسافت ان را میخرید؟ نه . شما گوگل را میبندید و به سراغ یک موتور جستجوی دیگر که نرم افزار رایگان ارائه میدهد میروید.
پس گوگل برای از دست ندادن مخاطبان خود مجبور است برخی از شکایت هارا نادیده بگیرد.
راه های مقابله با دزدی محتوا
گوگل به شما پیشنهاد میکند که از الگوریتم دزد دریایی کمک بگیرید . شما باید به سایت گوگل و سرویس DMCA در پنل گوگل کنسول سایتتان بروید و در آنجا با ارائه شواهدی مثل زمان انتشار محتوا در سایتتان یا دیگر راهها به کارشناسان گوگل بفهمانید که سایت شما، صاحب اصلی محتواست.که در ادامه به اموزش گزارش محتوای کپی شده به DMCA گوگل میپردازیم.
همچنین میتوانید از موارد زیر استفاده کنید:
- لینک سازی داخلی انجام دهید
- مطالب خود را زمانی منتشر کنید که گوگل سریعا انهارا ایندکس کند
- از شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید
اموزش گزارش محتوای کپی شده به DMCA گوگل
قبل از گزارش محتوای کپی شده به گوگل لازم است که در مورد DMCAبدانید:
قانون حق چاپ هزاره دیجیتال یا DMCA
این کلمه خلاصه شده عبارت ( Digital Millennium Copyright Act )میباشد که ما ان را به عنوان قانون حق چاپ هزاره دیجیتال میشناسیم .
در سال 1988 این قانون توسط رئیس جمهور امریکا پدیدار شد که امروزه در دنیای مجازی ما ان را با عنوان حق کپی رایت میشناسیم .
سال ها بعد گوگل هم از این عنوان استفاده کرد و در شرکت خود طرحی با عنوان رسیدگی به شکایات مبتنی بر سرقت محتوا اجرا کرد . طبق این طرح شما میتوانید از سایت هایی که فکر میکنید محتوای شمارا دزدیده اند شکایت کنید و مهم نیست که محتوای شما رایگان است یا غیر رایگان تا زمانیکه صاحب ان شما هستید میتوانید به گوگل به خاطر محتوای دزدیده شده شکایت کنید.
برای گزارش شکایت مراحل زیر را انجام دهید:
روی سایت DMCA کلیک کنید سپس گزینه create new notice را انتخاب کنید . مشخصات خود و گزارش را وارد کنید بعد ان را ثبت کنید .
یکسری نکات قابل رعایت در ثبت شکایت:
- گزارش خود را دقیق بنویسید و فقط به اسم و آدرس آن سایت بسنده نکنید.
- متن پیام و مشخصات شما، حتماً باید به زبان انگلیسی باشد.
- آدرس صفحات مورد نظرتان را وارد کنید؛ نه آدرس دامنه سایت.
- گزارشات شما توسط نیروی انسانی گوگل بررسی میشود.
کلام اخر : نترسید!
بدانید که گوگل بی دلیل محتوایی را حذف نمیکند حتما ان سایت باید شکایت های زیادی گرفته باشد و کسانی دچار خشم دزد دریایی میشوند که عمدی مطالب را کپی کنند و کار خود را بلد باشند اما شما با رعایت راه هایی که گفتیم میتوانید از خشم دزد دریایی در امان باشید.